Voorvoetlanding

Er is een groot verschil tussen voorvoetlanding met een ontspannen voet of vanuit een geforceerde, gespannen voet. Een voorvoetlanding maken kan veel voordelen hebben, mits je weet hoe dit toe te passen.

Bij mijn bootcamp klanten heb ik hier met loopscholing aandacht aan besteed. Het doel, ontspannen lopen waarbij je op de voorvoet gaat landen. Met leuke resultaten. Graag neem ik je mee in het proces.

Eerst een theoretische les over zweeffase en landing van voeten.

Als je bedenkt dat de zwaartekracht alles naar beneden toe trekt, dan zou je voet theoretisch gezien toch naar beneden moeten wijzen wanneer je je knie optilt? Je spieren voorkomen dit, je botten zouden, zonder spieren, op een hoopje op de grond vallen.

Kijk eens hoe jouw voet staat als je dit doet? Als je voet horizontaal blijft, zijn de spieren in je onderbeen gespannen. Kan je je voet naar beneden richten zonder kramp? Nee?  Dit betekent dat jouw voet geen ontspanning heeft tijdens de gehele loopcyclus. De enige fase bij het lopen dat je voet kan ontspannen is tijdens de zweeffase. Als je je voet dan weer neerzet op de grond, zal je voet eens neerkomen en heb je een voorvoet landing.

Oefeningen voor bewustwording van het lopen en de landing van de voet

Tijdens de training hebben we verschillende oefeningen gedaan om bewustwording te krijgen in het lopen:

  1. Wandel en voel wat je met je voeten doet. Buig jij je benen? Hoe groot zijn jouw passen?
  2. Jog en voel hoe je loopt. Rol jij je voeten af? Buig jij je been naar voren en naar achteren, sta je rechtop of iets voorovergebogen?
  3. Loop eens achter een ander en doe deze eens na. Wat valt je op? Wat merk je? Nu andersom en herhaal het nog eens met de tips die je hebt gehad.
  4. Knie heffen in wandeltempo. Voel je dat je heup inzet? Je knie buigt? En dat je onderbeen ontspannen kan zijn? Schudt maar eens je onderbeen, is je voet los?
  5. Let nu eens op je voet bij het neerzetten. Breng jij je voet weer in horizontale stand of laat je hem hangen.

Wanneer je bewust bent van de manier waarop je loopt, kunnen we gaan werken aan de looppas met een ontspannen voet.

  • Je tilt je been vanuit je heup en kniegewricht en laat je voet ontspannen (dus je tenen wijzen iets naar beneden). Je staat nu op een been.
  • Vervolgens laat je je been weer neerkomen, zonder wat aan je voet te veranderen.
  • Dan landt je op je voorvoet, zonder dat het geforceerd wordt. Probeer maar eens.
  • Vervolgens herhaal je dit met je andere been.
  • Loop nu eens een stuk op deze manier.
  • Je zal je waarschijnlijk een paard voelen die mooi loopt.
  • Controleer iedere keer of je je voet wel laat hangen, niet op het laatst optrekken
  • Lukt dit, probeer dan eens een stukje op deze manier te rennen. Je been hoeft niet 90 graden opgetild te worden, maar 45 graden zou mooi zijn.

Ervaring tijdens de training met voorvoetlanding

Ik heb bij de training gemerkt, dat de bootcampers veel sneller lopen als ze hun looppas vanuit de heup en knie inzetten. Zij gaven dit ook aan.  In het begin voelden ze zichzelf net een paard (zo hoog de benen optillen). Ook gaven ze aan dat ze meer buiten adem zijn. Dit komt omdat je adem moet wennen aan een ander ritme en omdat je meer motorunits aanspreekt, maar dat is gewenning. Een aantal bootcampers passen het nu ook toe en ik heb al teruggekregen dat hun 10 km tijd al veel sneller is, minder last hebben van hun achilles en of kuit en dat ze veel lichter lopen.

Verschil voelen voorvoet neerzetten of landen

Als controle van het bewustwordingsproces heb ik ze het verschil laten voelen als je bewust op je voorvoet landt. Dit voelde ze wel in hun kuit of wreef en sommigen zelfs tot in hun hoofd. Door bewust op je voorvoet te landen span je de spieren aan. Vergelijk dit eens met een staalkabel. Die veert ook niet en dat betekent dat het lekker door dreunt. Let hier dan ook op wanneer je dit uitprobeert.

Ik hoop dat ik je getriggerd heb om dit uit te proberen, ik ben benieuwd naar jouw ervaring. Wil jij ook met een lichte en pijnvrije tred door het leven gaan? Neem contact op, ik help je hier graag mee.