Voeding

Voeding is van grote invloed op hoe je voelt en op je prestaties. Ik vind het een van de belangrijkste onderdelen van een gezond leven. Wel moeten we kijken naar wat bij je past en wat voor je werkt. Voeding en beweging zijn nauw met elkaar verbonden. Door het optimaliseren van de opname van voedingsstoffen kan je sneller herstellen. En door de juiste manier van bewegen, behoren klachten tot de verleden tijd.

Bouw- en brandstoffen

Wij zijn opgegroeid met brood (of vervangers), pasta, rijst, fruit, yoghurt, cereals, koek oftewel koolhydraten. Heerlijk maar hebben wij dit nodig? Onze lichaamscellen bestaan voornamelijk uit eiwitten (vitamines, mineralen). Zij gebruiken koolhydraten als brandstof, om te kunnen functioneren en als bescherming hebben zij vetten nodig.

Koolhydraten

Dit betekent dat wij slechts 2 koolhydraat momenten per dag nodig hebben. De opslag is in de spieren en de lever en als je meer als 400 gram binnenkrijgt wordt het een vetcel.

Eiwitten

Eiwitten worden via de bloedbaan direct naar alle cellen in je lichaam getransporteerd en opgeslagen in spieren. Om te voorkomen dat je lichaam de spieren gaan ‘opsnoepen, zou je eigenlijk elke maaltijd eiwitten moeten eten.

Vezels

Daarnaast heb je de benodigde vezels (goede stoelgang) en plantaardige vitamines nodig en is het goed om ca 3x per dag groente te eten.

Vetten

Tenslotte de vetten, ook deze heeft het lichaam nodig. Zij zorgen voor opslag van energie, ondersteuning en isolatie van de huid, bescherming van de organen en zijn een bouwsteen voor de hormonen en hersenen.

Belang van de juiste voeding

Als je jezelf tekort doet aan voedingsstoffen, zal je lichaam efficiënter met de energie omgaan. Aangezien spieren de meeste energie nodig hebben, zal je lichaam hierop gaan sparen. Je lichaam zal er anders uit te komen zien, meer vet en minder spier.

Bij alles geldt, probeer en kijk of je er fitter en energieker van wordt. Wil je na afloop van het trainen snaaien of slapen heb je lichaam te veel verstoord of te weinig gegeten!

Naast voeding is vocht natuurlijk ook heel belangrijk. Drink gedurende de dag zeker 2 liter water. Maar drink ook water bij de workout, dit zorgt voor een optimaal lichaamstemperatuur, vochtbalans en voor de afvoer van je afvalstoffen!